“عجائب الدنيا”

أما كنت صغيرة ، كنت بحب اتفرج علي لوحة فنية ، كان بابا حاططها في غرفة المعيشة ، اللوحة دي كانت محطوطة ورا كنبة كبيرة ،، أفتكر اني كنت بحب اتسلق الكنبة علشان اتفرج علي اللوحة دي من قريب ، الصور كانت جميلة : في النص كانت خريطة العلم ، الناحية اليمين “الفصول الأربعة” و الناحية الشمال ” العناصر الأربعة” و من فوق لتحت “عجائب الدنيا السبعة” : حدائق بابل المعلقة ، ، معبد أرتميس في أفسس ، تمثال ويةس في جبل الأولمب ، ضريح هاليكارناسوس ، تمثال رودس ، الهرم الأكبر بالجيزة و منارة الإسكندرية القديمة.
جزء كبير من طفولتي كنت بتفرج علي الصورة دي و اسئل نفسي اسئلة كتير ، اكيد بابا كان حايتجن مني : ” مين اللي بني الحاجات دي؟ : ليه اتبنت؟ : دول اخدوا وقت طويل جدا في بناءها ؟ : ليه بنسميهم عجائب الدنيا ؟ روحت هناك يا بابا ؟”
الصور دي عملت فضول كبير في راسي ! حتي إني في يوم اتنرفزت قوي لما بابا كان عايز ياخدني الجنينة اركب العجلة و العب ، اصلي كنت عايزة اروح التفرج علي الحاجات الجميلة دي علي الحقيقة !!!! كنت حاسة إن في متعة كبيرة إني اتفرج عليها! بحنان شيدي بابا فسرلي: ” حبيبتي ، ماينفعش نروح نتفرج علي الحاجات دي !!! مانقدرش نروح نتفرج علي تمثال رودس!! لأنه مابقاش موجود دلوقتي !!!! .. حتي لو كان موجود ،، المسافة بعيدة جدا إننا نروح ، مش حانلحق نرجع علي موعد الشاي !! و كمل كلامه: ” العجائب دي كلها مابقتش موجودة دلوقتي لإنها إتدمرت من وقت طويل جدا ، لأن مع مرور الوقت حصلت حاجات كتير ، زلازل ، حروب ، حرائق، معارك … كلهم ادمروا و اتحولوا لحجارة ..”
حيرة شديدة و لخبطة حسيت بيهم ، ومابقاش عندي اي اسئلة !
لكن بابا بص علي الصورة و شاور بصباعه و هو مبتسم ، وقال :” لكن لسه فاضل منهم الهرم الأكبر في الجيزة ،” و هو بيشاور علي مصر في الخريطة ….
في عمر خمس سنين ، بيكون من الصعب علي طفلة فهم شوية حاجات او حتي تصور المستقبل …!
طبعا مع مرور الوقت و السنين ، افتكرت القصة دي و انا بتفرج علي الهرم الأكبر من شباكي ..

ماجدة مونتي

Magda Monti

Responder

